Článek pro časopis Profi HR
Řekněme si to na rovinu, málokdo se rád fotí. A ještě méně z nás pak na ty uniformní profilové profesní fotky do životopisů, firemních prezentací a na profesní sítě. A přitom je fotka důležitým komunikačním nástrojem. A její pořízení může být víc radostí než utrpením.
Ať už se fotíte rádi, nebo ne, z vaší profesionální prezentační fotky by negativní naladění rozhodně nemělo být znát. Je to často váš první kontakt s klienty, to první, co z vás uvidí. Chcete jim snad na první pohled říct: “Tahle situace je mi krajně nepříjemná. Udělal(a) jsem jen to nejnutnější, co bylo potřeba. Přetrpěl(a) jsem to. Předstírám, že vás rád(a) vidím. Nejradši bych se na místě propadl(a).”
Oblečením, úpravou sebe samých, naší vnější sebeprezentací a chováním dáváme najevo úctu k sobě i ostatním. Proč by to mělo být u profesionálních prezentačních fotek jinak?
Měli byste vědět, co chcete
Zní to tak jednoduše, že? Mnohdy je to ale to nejtěžší. Vždycky je ale potřeba začít právě tím. Musíte vědět, co chcete, jaké požadavky na výsledek – na fotku – máte. Jak a nad čím se předem zamyslet?
Prezentační fotka pro životopisy, pro profesní sítě a články je prostě a jasně odlišná od “selfíček”, fotek z dovolených a z akcí, které nesouvisejí s vaším oborem. A i když se vám zdá, že na té fotce z dovolené vypadáte lépe a uvolněněji než v ateliéru, nepůsobí to profesionálně. Když se na svou prezentační fotku podíváte, měli byste se sami sobě líbit a být spokojení – to už je přesnější zadání, že?
Měli byste cítit, že člověk zachycený na fotce, je vaše autentické a aktuální “já”. Taková fotka by měla určitě navodit pocit důvěryhodnosti, kompetentnosti, spolehlivosti – toho, co chcete fotkou říct, čeho chcete dosáhnout. Nejdřív si tedy poctivě odpovězte na otázku: Co má fotka říct lidem, kteří se na ni podívají? Co jim chci sdělit?
Co udělat, abyste nakonec mohli při pohledu na fotku radostně vykřiknout: “To je ono!”
Vyplatí se zamyslet se nad přípravou. Víte, co všechno je při portrétním focení nutné zohlednit?
Je to především vzhled, tedy to, jak jste upravení, učesaní, popřípadě váš make-up. A také oblečení. To hraje velkou roli. Tato část tvoří asi 60 % celkového dojmu z fotky. 30 % pak tvoří vaše řeč těla. A kompozice jako taková jen asi 10 %. Co z toho vyplývá? Že je důležité spolupracovat s dobrým a zkušeným fotografem, který vás správně postaví do dobrého světla a vymyslí hezkou kompozici tak, abyste vypadali přirozeně. Ale podstatnou součástí je odpovídající oblečení, foto make-up a úprava vlasů.
Jak vybrat profesionálního fotografa?
Víte, jak najít dobrého portrétního fotografa? Ano, nejjednodušší je jít za někým, koho vám doporučili kolegové nebo známí, za někým, s kým mají ti, kterým důvěřujete, dobrou zkušenost. Profesionální fotograf bude mít webové stránky s referencemi zákazníků, ve kterých si můžete přečíst zase o jejich zkušenostech a o tom, jak práce s fotografem probíhala.
Fotograf by měl být zaměřený i na běžnou klientelu. Pokud bude fotit jen módu, bude zvyklý pracovat s modely a modelkami, kteří jsou na focení školení a vypadají dobře prakticky ve všech úhlech a pozicích. Fotograf by měl mít v portfoliu i firemní klientelu – profesionální fotky se přeci jen dost liší od fotek rodinných nebo fotek ze svateb a oslav. A ať už budete s fotografem v ateliéru nebo exteriéru, měli byste se s ním cítit vždy příjemně. Cena je sice důležitá, ale neměla by být jediným kritériem výběru. Podle toho by pak taky výsledek mohl vypadat. Myslím, že víc říkat nemusím.
Zkušený fotograf ví, jak portrétovaného člověka vhodně nasvítit, jak ho nastavit vůči fotoaparátu, z jakého ho snímat úhlu a jak si pohrát s perspektivou záběru, aby byl výsledný portrét co nejlichotivější. Zkušený fotograf dokáže potlačit nedostatky a zdůraznit přednosti.
Proč je u focení důležitá stylistka?
S profesí stylisty jste se už asi někdy setkali. Je to ten člověk, který vám vybere vhodné oblečení, ideálně tak, aby vystihovalo vaši osobnost a životní styl, a to v souladu s cílem fotky.
Stylista při focení navrhne nebo zkontroluje oblečení a doplňky, abyste nebyli stylově out, přeplácaní, nebo naopak málo výrazní. Zajistí, že vaše oblečení bude odpovídat správné míře společenskosti a ležérnosti podle cíle fotky. Vybere vám správný střih, velikost, kombinaci barev i vzorů s přihlédnutím k vaší osobnosti, harmonii celkové fotky i tomu, jak vám to sluší.
Stylista zná aktuální trendy a má vždycky v zásobě triky, kterými váš outfit oživí, vyzdvihne, co je podstatné, a pomůže schovat, co nemá být vidět. Případné disproporce díky vhodnému výběru oblečení, kompozici a konečné retuši od fotografa někdy úplně zmizí.
Při samotném focení stylista pohlídá, aby všechno harmonicky sedělo, nikde nic nevyčuhovalo, nepřekrývalo se, neodstávalo a dělalo pěkný celkový dojem v souladu s osobností a účelem fotky.
Jak vybrat toho správného stylistu nebo tu správnou stylistku?
Je to stejné jako v případě fotografa – velkou roli hraje doporučené a reference spokojených zákazníků. Měli byste si ovšem také ověřit jeho profesní zkušenosti a zaměření – práce v módní branži ještě nezaručuje, že stylista dokáže pracovat i s “obyčejnými lidmi”, jejichž hlavním profesním zacílením není “vypadat dobře na fotkách”. Stylista by měl být také nezávislý na značkách a módních salonech. A kromě zevnějšku by ho měla zajímat i osobnost klienta, což zaručí, že vás nenavleče do oblečení podle posledních trendů bez ohledu na to, jací jste a jak se v tom cítíte.
Foto make-up není jen tak
Při focení je nezastupitelná i role vizážist(k)y. Fotografické líčení, tedy foto make-up je totiž dost rozdílný od běžného denního i večerního líčení. Objednání zkušené vizážistky, která si zároveň poradí se stylingem vlasů, se rozhodně vyplatí. Volba toho správného make-upu a líčidel na focení je klíčová. Zkušenosti jsou tím hlavním, díky čemu si odborník poradí v každé situaci a ví, co s konkrétním nalíčením nebo žádným nalíčením udělají různé druhy světel v ateliéru.
Profesionální tým vám zaručí profesionální výsledek, přesně ten, který jste chtěli
Profesionální líčení a úprava vlasů, správná volba oblečení a doplňků je přesně tím, co odlišuje dobrou fotku od skvělé. Někdy se stane, že člověk zákazník vydá větší částku peněz jen za jednu službu, a přesto výsledek neodpovídá tomu, co zamýšlel. Zaplatíte si skvělého fotografa a nevyužijete služeb stylist(k)y a vizážist(k)y – výsledkem je kompozičně a technicky skvělá fotka, ale působíte nevýrazně a stylově nevyváženě. A fotka rozhodně neodpovídá cílům, které jste si na začátku stanovili.
Někdy se můžete setkat s tím, že jsou již předem vytvořené týmy fotograf – stylistka – vizážistka, které jsou sladěné a dlouhodobě spolupracují. Narazit na takový tým je výhra, protože všichni dohromady jsou už sladění. Výsledkem jsou lepší služby pro vás.
Přesvědčila jsem Vás, že na Vaše prezentační fotografii je potřeba věnovat více času než průkazové fotce? Vyberte si dobrého fotografa, stylistku a vizážistku – to je pak skvělý výsledek prakticky zaručen.