Jak se obléknout na obchodní schůzku nebo jinou událost, která vyžaduje dress code? Každý máme jiné potřeby i požadavky a najít určitou harmonii není snadné. Osobní stylistka Olga Rochowanská pomáhá svým klientům nejen s tím, jaké oblečení a kde vybrat, ale hlavně klade důraz na to, aby se vždy cítili sami sebou. Proč začala podnikat právě v módě a co práce stylistky obnáší?

K podnikání ji přivedla touha po flexibilitě

Pomáhám lidem vybírat oblečení, ve kterém se budou cítit příjemně a komfortně, a zároveň bude odpovídat dané situaci a prostředí,“ říká Olga, která vystudovala textilní fakultu Liberecké univerzity. Hned po škole nastoupila do obchodní firmy, která začala dovážet stany a spacáky a neměla s textilem žádné zkušenosti. Následně přestoupila k další outdoorové značce, která nabízela ještě funkční oblečení, obuv, batohy a mnoho dalšího. „Byly to malé firmy, kde jsem si zkusila různé pozice a hodně jsem se naučila,“ dodává.

Po mateřské dovolené už bylo náročné skloubit práci v obchodní firmě s rodinou, proto se Olga začala poohlížet po více flexibilním zaměstnání. „Narazila jsem na kurzy oděvního poradenství a stylingu. To mě opravdu zaujalo a začala jsem si rozšiřovat vzdělání v módě,“ pokračuje. Ve stylistických školách se naučila základy, ale to, co dnes umí, jí dala především desetiletá praxe s klienty.

Důležité je najít kompromis mezi líbivostí, trendy a komfortem

Cesta osobní stylistky a nezávislé oděvní poradkyně nebyla jednoduchá. Prvotním podnikatelským záměrem bylo navrhování oblečení a výběr materiálu pro lidi, kteří nemají konfekční velikosti a doprovázet je ke švadlenám, návrhářům a do obchodů. „Jenže zpočátku se nikdo takový neobjevil. Chodili ke mně spíše lidé, které trápilo, že nejsou dostatečně dokonalí, a přitom měli skoro vše v naprostém pořádku,“ vzpomíná Olga. Také dodává, že bylo těžké vyřešit sezónnost práce a udělat si dostatečné finanční rezervy na „plonkové měsíce“. To vše se učila za pochodu.

Postupně svůj obor vyprofilovala a dnes pomáhá klientům vybírat to, co je základem jejich šatníků a doporučuje jim, kde a jak nakupovat s ohledem na dostupnost i finanční možnosti. „Vyhledávám s klienty obchody v blízkosti jejich bydliště nebo pracoviště – jak kamenné, tak internetové. Doporučuji jim, které značky jsou pro ně vhodné, s jakými designéry se setkat, kteří by je mohli bavit. Jde o nastavení a vytvoření fungujícího systému. Vytvářím plány na efektivní nákupy bez další pomoci a stresu,“ vysvětluje svou hlavní pracovní náplň.

A v čem tkví její největší hodnoty? „Když je klient ke mně otevřený, velmi snadno se naladím na jeho notu. Chci zákazníkovi nabídnout to nejlepší z toho, co umím a s čím jsem se setkala,“ dodává.

Olga pracuje sama, ale spolupracuje na jednotlivých nárazových projektech s agenturami, fotografy a vizážisty. Práce ji baví i s ohledem na pracovní dobu. „Musím být však dostatečně flexibilní podle toho, jak mě klienti potřebují a jaké mají oni časové možnosti.“

Do budoucna by chtěla více poznat lokální designéry a návrháře. „A ty, které již znám a mám ověřené, bych ráda více podpořila a vyzdvihla klientům jejich talenty. Chtěla bych ukázat, jak dokážou poslouchat a přenést ve skutečnost to, český spotřebitel žádá a potřebuje,“ uzavírá.